اما نمی توانیم وب سایتمون رو توی همه مانیتورها و یا دستگاه ها با ، رزولوشن های مختلف ، کیفیت رنگهای مختلف ، و برنامه های تفسیرگر ( Browser ) مختلف امتحان کنیم و مطمئن بشیم که وب سایت ما درست نمایش داده میشه و مشکلی براش پیش نمی یاد! مخاطبان وب سایت ما از سیستم عاملهای مختلف ، مانیتورهای مختلف ، کیفیت رنگهای مختلف ، و رزولوشن های مختلف استفاده میکنند و این نکته در یک طراحی حرفه ای بسیار مهمه که وب سایت ما به نحوی طراحی بشه که با وجود این همه عناصر تعیین کننده مختلف اونطور که ما میخواهیم نمایش داده بشه؟ خوب منظورم رو دقیق تر بیان میکنم .یک طراح دوست داره که مخاطبانش دقیقا اون چیزی رو که طراحی کرده ببینند و در حالت کلی تر وب سایتی که طراحی کرده برای همه مخاطبانش به یک شکل نمایش داده بشه.

خوب برای این که وب سایت ما برای همه مخاطبان به یک شکل نمایش داده بشه چه باید کرد؟

خوب جواب این سوال استاندارده؟ و این میتونه تنها پاسخ این سوال باشه.رعایت استانداردها در طراحی یک وب سایت می تونه به نمایش یکسان وب سایت ما برای مخاطبان و در حالت دقیقتر اکثریت مخاطبان کمک کنه. رعایت استاندارد در واقع احترام گذاشتن به مخاطبان وب سایت ما هست. ما باید عموم مخاطبان وب سایت رو در نظر بگیریم و وب سایت رو طوری طراحی کنیم که برای اکثریت قابل نمایش باشه.بحث استانداردهای وب سایت بسیار گسترده است و در اینجا ما به بخشی از این مقوله می پردازیم.

چه عرضی رو برای وب سایت در نظر بگیریم؟

خوب در همین ابتدا تکلیف رو مشخص میکنم و میگم ۹۶۰px . اما اینکه چرا این اندازه رو برای عرض وب سایت شما پیشنهاد میکنیم دلیل داره. در نظر گرفتن این اندازه برای وب سایت شما میتونه جلوی بسیاری از ناسازگاری ها و معایب رو بگیره.

در زیر نموداری از مشخصات مخاطبان بیش از ۲۷٫۰۰۰ وب سایت که توسط سازمان بین المللی استانداردهای وب ( W3C ) در سال ۲۰۰۹ و در ماه September صورت گرفته رو می بینید.

خوب با یک بررسی کوچیک متوجه میشید که اکثریت مخاطبان از رزولوشن ۱۰۲۴×۷۶۸ و یا بیشتر از این استفاده میکنند.بنابر این عرض وب سایت ما باید متناسب با این رزولوشن باشه تا اکثریت کاربراین اینترنت بتونن بدون مشکل وبدون تغییرات ظاهری وب سایت ما رو ببینند. خوب این قطعیه که طول و عرض یک وب سایت به نوع محتوای وب سایت و گرافیک اون هم ربط داره به طور مثال وب سایتهای که صرفا به کار طراحی و یا عکاسی می پردازند و یا مخاطبان خاصی دارند از طول و عرض های مختلفی برای طراحی وب سایتشون استفاده می کنند .

اما چیزی که مشخصه اینه که اگر می خواهید وب سایت شما برای همه مخاطبان به یک شکل و بدون ایراد نمایش داده بشه باید این استاندارد رو رعایت کنید.

یکی از دلایل استفاده از این اندازه که به نظر من مهمترینشون هم هست اینه که بسیاری از مخاطبان از تمامی صفحه مانیتورشون برای دیدن صفحات وب استفاده نمی کنند ( FullScreen ) و مقداری از فضا در صفحات مرورگرشون به ، عنوان صفحه ، قسمتهای مربوط به آدرس صفحات وScroll ها …. و منوها اختصاص داره که در مرورگرهای مختلف متفاوته . در نظر گرفتن عرض ۹۶۰px به شما کمک می کنه با وجود این اجزاء عرض صفحه شما به Scroll احتیاج نداشته باشه و این یک قانون نا نوشته در طراحی صفحات وب هست ، در تعیین این اندازه فضاهایی که این اجزاء اشغال می کنند هم در نظر گرفته شده بنابر این ، نگران این اجزاء نباشید وبه راحتی از این اندازه استفاده کنید.

این عرض بر طبق استانداردهای صفحه بندی انتخاب شده به این معنی که شما می تونید به راحتی از استانداردهای صفحه بندی در صفحات وب خودتون استفاده کنید و نگران چیزی نباشید. این اندازه می تونه شما رو در پیاده کردن طرحهای مختلف از نظر صفحه بندی و ساختاری و البته استاندارد کمک کنه.

خوب یه مشکلی وجود داره و اون اینه که بسیاری از مراکز دولتی ، ادارات و … هنوز خودشون رو بروز نکردند و دارن از صفحات مانیتور با رزولوشن ۸۰۰×۶۰۰ استفاده میکنند . باید برای اونها هم فکری کرد چون مخاطبان مهمی هستند در عین اینکه خیلی قدیمین ! چند روش برای بر طرف کردن این مشکل وجود داره . اول اینکه از دستورات CSS برای کنترل صفحات در رزولوشن های مختلف استفاده کنیم و دوم اینکه یک وب سایت با عرض متغیر برای تمامی رزولوشن ها طراحی کنیم که البته کار بسیار تخصصی هست.

خوب در حال حاضر فرض میکنیم که اندازه عرض وب سایت ما به صورت ثابت ۹۶۰px هست که برای رزولوشن ۱۰۲۴×۷۶۸ طراحی شده اما چه اتفاقی برای وب سایت ما در رزولوشن ۸۰۰×۶۰۰ میوفته؟

خوب اگه Dir ( دایرکشن ) و یا چینش وب سایت ما که زبانمون فارسی هست از راست به چپ باشه تنها قسمتی از وب سایت ، که در دید اولیه نمایش داده نمیشه منوهای سمت راست وب سایت ما هستن و تمامی محتوای وب سایت ما که بخش اصلی وب سایت ما هست بدون اینکه احتیاج به Scroll صفحه باشه نمایش داده میشه!.البته این یک راه حل حرفه ای و۱۰۰% نیست .البته اگه چینش و یا Dir از چپ به راست باشه قسمتی که نمایش داده نمیشه منوهای سمت راست هستند که بیشتر در وب سایتهای انگلیسی زبان استفاده میشه.

در کل به نظر من هر روشی معایب و محاسن خودش رو داره اما مهم اینه که محاسنش نسبت به معایبش در مقایسه با روشهای دیگر قابل ملاحظه باشه.انتخاب این عرض به طور ثابت برای یک وب سایت ممکنه معایبی هم داشته باشه ( در رزولوشن های ۸۰۰×۶۰۰ ) ولی محاسنش بسیار بیشتره و این نکته رو هم اضافه میکنم که تا چند سال پیش وب سایتها برای رزولوشن ۸۰۰×۶۰۰ طراحی میشدند چون کاربردش عمومی تر بود ولی در حال حاضر با پیشرفت سخت افزارها و نرم افزارها این رزولوشن به ۱۰۲۴×۷۶۸ تبدیل شده و رزولوشن ۸۰۰×۶۰۰ داره منقرض میشه !


تبلیغات میان متنی/

یکی از ملزومات دکوراسیون لوکس و مدرن ساختمان های امروز به حساب می آیند. قیمت درب شیشه ای را در سایت قائم الکتریک مشاهده کنید. همچنین درب ورودی ساختمان ها نیز برای حفظ امنیت عبور و مرور نیازمند تجهیزات راهبند است. قیمت راهبند را از قائم الکترونیک به راحتی دریافت کنید. درب شیشه ای در انواع مختلف را از قائم الکترونیک بخواهید.

تبلیغات میان متنی

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

شرکت طراحی سایت ساخت سایت طراحی سایت شرکتی

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------