اهمیت اینترنت اشیا در خانه های هوشمند

سه شنبه 17 فروردين 1400
12:11
دایی جان ناپلئون


در دنیای امروز، با توجه به پیدایش تکنولوژی ها و دانش های جدید، سطح توقع افراد تا حد بسیار چشمگیری افزایش یافته است. یکی از تکنولوژی های جدید اینترنت اشیا خانه هوشمند است که امکانات بسیاری را در جهت تسریع امور فراهم می آورد که عبارتند از : کنترل سیستم گرمایشی یا سرمایشی محیط منزل یا محیط کار، رسیدگی به گیاهان در زمانی که در منزل حضور نداریم، قفل کردن درب ها از راه دور و… . در ادامه اینترنت اشیا خانه هوشمند را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

اینترنت اشیا خانه هوشمند چیست ؟

به طور کلی اینترنت اشیا خانه هوشمند (Internet of Things)، به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اشاره دارد که به اینترنت متصل شده و داده‌ ها را جمع آوری و برای هدفی مشخص به اشتراک می‌گذارند. اینترنت اشیا خانه هوشمند، سطح بالایی از هوشمند سازی دیجیتال را برای دستگاه ‌‌های پیرامون ما فراهم می سازد. همچنین آن ‌ها را قادر می ‎‏سازد تا بدون دخالت انسان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به این ترتیب دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی ادغام می ‏‌شوند. می توان گفت که اینترنت اشیا امکان ارتباط سنسورها و دستگاه‌ ها را فراهم می آورد و قابلیت تعامل آن ها با کاربران را نیز مهیا می سازد. این مفهوم می ‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون در یک خانه هوشمند باشد یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت ‌ها، ترافیک شهری و یا ارتباط دوربین های مداربسته با یکدیگر باشد.

دوربین مدار بسته

کاربردها و آینده‏‌ ی اینترنت اشیا خانه هوشمند

برخی از کاربردهای اینترنت اشیا خانه هوشمند عبارتند از :

  • دوربین مداربسته
  • نظارت بر محیط زیست
  • مدیریت زیرساخت ‌‏های شهری و حمل و نقل
  • مدیریت هوشمند انرژی ( روشن و خاموش کردن تجهیزات سرمایشی و گرمایشی )
  • شبکه هوشمند توزیع برق ( روشن و خاموش کردن روشنایی ها )
  • پزشکی و مراقبت ‌های بهداشتی
  • خانه ‌‏های هوشمند
  • کشاورزی و باغداری هوشمند و …( آبیاری گیاهان، کنترل دما و رطوبت گلخانه، تنظیم نور مناسب و … )

دوربین تی وی تی

اینترنت اشیا ، یک موج جدید ارتباطی است که انقلابی فراتر از لپ تاپ ‌ها و گوشی ‌های هوشمند را ایجاد کرده است. در آینده‌‏ ی نه چدان دور تبدیل به یک پیش‏‌ نیاز و الزام برای زندگی انسان‏‌ ها خصوصاً زندگی شهری خواهد شد و عموما انجام بسیاری از کارها، آسان می کند و تسریع می بخشد. گزارش‌ هایی که در این مورد وجود دارد که نشان می ‌دهد که تعداد دستگاه ‏‌های متصل به شبکه جهانی اینترنت در سال ۲۰۲۰ به ۲۰.۶ میلیارد دستگاه رسیده است. همچنین در سال ۲۰۲۵ به ۱ تریلیون خواهد رسید که بیانگر پیشرفت چشم گیر آن خواهد بود. بنابراین اغلب افراد بدون نیاز به حضور در منزل، می توانند بسیاری از وسایل موجود در منزل و محیط کار خود را کنترل کنند.

روش پیاده ‌سازی اینترنت اشیا خانه هوشمند

در ادامه اجزای اصلی در پیاده ‌‏سازی اینترنت اشیا را ارائه خواهیم کرد :

  • اولین گام در روش کار IoT یا اینترنت اشیا خانه هوشمند، جمع آوری اطلاعات لازم در خصوص نیازها، قابلیت های مورد نظر کاربران است که بر مبنای آن می توان تعیین کرد چه تجهیزات و سنسورهایی نیاز است. سنسورهای مورد استفاده می توانند بیومتریک، بیولوژیک، محیطی، بصری یا شنوایی و … باشند. زمانی می توان گفت که یک دستگاه قابلیت های IoT را فراهم می آورد که دارای برنامه ‌های ارتباطی باشد و بتواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم به اینترنت متصل شود. دوربین‌های مدار بسته نیز از دستگاه‌ هایی هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌توان آن ‌ها را به اینترنت وصل کرد.
  • ایجاد ارتباط و اتصالات : دستگاه ‏‌های IoT نیاز به یک وسیله انتقال اطلاعات دارند که امکان اتصال دستگاه به یک سرویس مبتنی بر Cloud را برای پردازش ‏‌های بعدی فراهم کنند، اتصال در شبکه IoT اغلب به صورت بی سیم است. برای این اتصال از فناوری ‌های متعددی از قبیل Wi- Fi ،ZigBee ، Z-Wave،GPRS ،Bluetooth و … استفاده می شود. اغلب دوربین ‌های مدار بسته‌ ای که به صورت بی سیم هستند به راحتی می‌توانند این سیستم را داشته باشند.
  • پیاده ‏‌سازی نرم افزار برای پردازش اطلاعات و برقراری ارتباط با کاربر : آخرین مرحله، انتقال اطلاعات مفید به کاربر نهایی و اجرای دستورات خودکار یا دستورات کاربر است. کاربر نهایی ممکن است یک مصرف کننده، یک کاربر تجاری یا صنعتی باشد. همچنین ممکن است گردش کار (machine to machine) باشد. در هر صورت نیاز است به یک اپلیکیشن یا نرم افزار کاربردی برای پردازش اطلاعات و اجرای دستورات کاربر و دستورات خودکار برای اینترنت اشیا وجود دارد.

بهترین نصاب دوربین مداربسته

کاربرد دوربین مداربسته در اینترنت اشیا

  1. دوربین ‏‌های مداربسته هوشمند به عنوان سیستم‌ های تصویر برداری، نظارتی، کنترلی و امنیتی به کاربرده می شوند و نقش مهمی را در پیاده سازی راهکارهای IOT بازی می‌کنند. در حقیقت کاربرد دوربین مداربسته در اینترنت اشیا روز به روز در حال گسترش می ‌باشد و هر روز با تجاری‏‌ سازی ایده ‏ارائه می شود.
  2. یکی از کاربردهای دوربین مداربسته در اینترنت اشیا این است که دیگر نیازی به ذخیره تصاویر نیست و پس از تشخیص جرم، تخلف یا سرقت می‌توان فیلم را به طور مستقیم با پلیس مخابره کرد. بنابراین می‌توان دوربین مدار بسته را بلافاصله مورد استفاده قرار داد و نیازی به جمع آوری و انباشت اطلاعات وجود نخواهد داشت.
  3. یکی دیگر از مزیت ‌های اینترنت اشیا خانه هوشمند این است که مجرمان اغلب در هنگام ارتکاب جرم به تجهیزات دوربین مداربسته آسیب می ‌رسانند یا آن ها را از بین می ‌برند. بنابراین با استفاده از دستگاه های مبتنی بر IOT و cloud امنیت آن ها، تضمین می ‌شود و شواهد و مستندات خارج از دسترس سارقین و مجرمان خواهد بود.

نمایندگی هایک ویژن

کلام آخر در خصوص اهمیت اینترنت اشیا خانه هوشمند و کاربرد آن در نظارت تصویری

همانطور که شرح داده شد، اینترنت اشیا خانه هوشمند یکی از ملزومات زندگی امروز است. اینترنت اشیا می تواند قابلیت های را فراهم آورد که خانه ی ما تبدیل به یک خانه هوشمند شود و بسیاری از کارها، از راه دور کنترل شوند. شما می توانید تنها با تامین اینترنت مناسب و کلیک بر روی یک آیکون، تمام کارهای مورد نظر در خصوص کنترل اشیا و وسایل الکترونیکی در محیط پیرامون را فراهم سازید.


[ بازدید : 227 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
دوربین مداربسته / تجهیزات حفاظت تصویری / نصب دوربین مداربسته / دوربین مداربسته هایک ویژن
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دوربین مداربسته / تجهیزات حفاظت تصویری / نصب دوربین مداربسته است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]